Saya Sayang Islam

Assalamualaikum sahabat blogger sekalian. Malam ini merupakan malam yang ke 16 ramadan dan semoganya kita masih bersemangat untuk terus mengekalkan rentak cemerlang yang dihasilkan sepanjang 15 hari yang berpuasa dahulu.
Post kali ini agak istimewa kerana, malam ini aku (S.E.) mahu berkongsi sesuatu yang luar biasa untuk tatapan kalian. Luar biasa disini bermaksud entri kali ini merupakan satu tajuk yang jarang orang fahami dengan jelas kandungannya dan menghayatinya.
Kenapa yer??
Firstly, S.E. nak tanya, APA itu ISLAM?(hah jawab jangan tak jawab)
Dalam kehidupan yang moden ni, Sebahagian umat Islam khususnya telah Memoden kan Islam itu sehinggakan ramai yang tidak tahu dengan JELAS perkaitan antara Islam dengan kehidupan mereka itu di dunia ini. Akibatnya, kita boleh lihat dengan jelas dimana ramainya saudara seagama kita telah hilang identitinya sebagai seorang Muslim, sehinggakan ada yang menganggap identiti yang dicipta barat lebih sesuai diamalkan dalam kehidupan seharian mereka.
Ada juga mereka yang hanya mengamalkan part yang TERTENTU dalam ISLAM yang hanya bersesuaian dengan kehendak dan keperluan mereka sahaja. Sebagai contoh part kahwin, nak kahwin sebab ikut sunnah Nabi. Tapi masalahnya, sunnah yang lain tak pulak nak diikuti. Ada juga golongan terlalu minat dengan berpolitik sehinggakan sering berlakunya pergaduhan antara dua golongan ini. Nabi pun berpolitik katanya, sayangnya sunnah nabi yang lain sering terabai.
Mungkin akibat kehidupan yang terlena ini,mereka terlupa akan sunnah yang lain. Contohnya, sunnah ketika berbicara. Teringat pulak ketika zaman sekolah, dimana ketika itu sedang belajar ayat Qur'an yang maksudnya :
"Demi masa. Sesungguhnya manusia itu berada dalam kerugian. Kecuali mereka yang beriman dan mengerjakan kebajikan serta saling menasihati untuk kebenaran dan saling menasihati untuk kesabaran" (Surah Al Asr)
Sebaiknya kita berdoa, moga-moga kita dijauhkan dari kalangan orang-orang yang kerugian.
Perpatah ada menyebut, tak kenal maka tak cinta.
Mungkin kerana tidak memahami dengan lebih mendalam, semakin hari, semakin pudar tahapan kecintaan kepada Islam itu sendiri.
Jadi S.E. berharap post kali ni dapat membentuk hati kita agar lebih mudah mencintai ISLAM dan seterusnya bersemangat jitu dalam menegakkan kedudukannya.
Pertamanya, Kalimah ISLAM itu sendiri membawa maksud tunduk dan taat.
Imam Qartubi semasa menafsirkan ayat 19 dalam surah Ali Imran,
"Sesungguhnya agama di sisi Allah adalah Islam" berkata, Islam dalam ayat ini bermaksud 'iman dan taat'. berhubung dengan perkara yang sama, Sayid Qutub di dalam Fi Zilal Quran berkata,
"Islam yang sebenarnya bukanlah sekadar pengakuan, bukan sekadar PANJI DAN BENDERA, bukan sekadar perkataan yang diucapkan ataupun syiar yang dilaksanakan oleh seseorang individu dalam bentuk solat, puasa dan haji. Islam yang diredai oleh Allah sebenarnya adalah Islam yang melahirkan penyerahan diri kepada Allah, melahirkan ketaatan dan ketundukan serta menjadikan seseorang reda berhukum dengan kitab Allah dalam semua urusan hidupnya"
Dalam bahasa yang mudah difahami, taat dan tunduk ini dituntut dalam setiap perkara dan bidang sesuai dengan agama Islam sebagai agama yang lengkap dan sempurna. Konsep lima puluh-lima puluh iaitu ikut separuh dan tinggalkan separuh bercanggah dengan ajaran Islam itu sendiri.
Dalam kehidupan seharian kita juga banyak contoh yang boleh diambil, misalnya seseorang yang mematuhi Islam dalam ibadah khusus seperti solat dan puasa namun pada masa yang sama mengenetepikan batas-batas halal dan haram aspek ekonomi dan kenegaraan.
Berhubung dengan ayat ini, Allah menyatakan
"Wahai mereka yang beriman, masuklah kamu ke dalam Islam secara keseluruhannya dan janganlah kamu turut langkah-langkah syaitan. Syaitan itu musuh yang nyata bagi kamu." ( Surah al-Baqarah ayat 208).
Sebahagian umat pada hari ini sering tersalah tafsir Islam itu. Kita dapat lihat didalam bulan Ramadan mereka sentiasa menjaga batasan agama. Dari sudut yang positif, Alhamdulillah jika mereka benar-benar ikhlas melakukannya, tetapi S.E. khuatir jika habis bulan Ramadan nanti mereka melupakan ibadah yang telah mereka lakukan sepanjang bulan puasa tadi.
Inilah contoh ketundukan yang salah yang sering dilakukan oleh umat Islam pada hari ini. Selarinya dengan itu Nabi ada bersabda,
"Bertakwa kamu kepada Allah dimana saja kamu berada"
(hadis riwayat Tirmizi-hadis Hasan)
Justeru itu S.E. berharap di dalam bulan yang penuh dengan barakah ini, kita bersama dapat menghayati tujuan yang perlu dihasilkan dan direalitikan iaitu mendidik diri menjadi orang yang bertakwa kepada Allah dan seterusnya Takwa itu disampilkan dengan Iman dan Patuh yang selari dengan kehendak Islam itu sendiri.
Sekian saja dari S.E. moga2 kita dapat berjumpa lagi di entri yang akan datang. InsyaAllah